středa 27. ledna 2016

Svíčková v pomalém hrnci

Nedávno jsem zde zveřejňovala recept na Hovězí na Halali. Byla to dobrota, ale jak už jsem psala, nikdy jsme Halali do svíčkové nedávali, tak se s vámi dnes podělím o recept, který mám vžitý od mého dětství a který jsem vždy zbožňovala. Receptů na svíčkovou je stejně nekonečně mnoho a nejlepší je vždy jen ten váš vlastní :-) Proto přináším pouze možnou variantu svíčkové z mého pohledu. V receptu jsem s množstvím zeleniny dost improvizovala. Mám ráda velké množství omáčky, takže je zde zhruba množství zeleniny asi jako pro kilo masa. 

550 g hovězího zadního masa
300 g mrkve
280 g petržele
200 g celeru
2 cibule
8 kuliček nového koření
10 kuliček pepře
4 bobkové listy
200 ml 12% smetany
200 ml mléka
600 ml vody
olej
máslo
sůl
pepř
houskový nebo karlovarský knedlík na přílohu

Umytou a oloupanou zeleninu nakrájíme na menší kostičky. Maso osolíme a opepříme a necháme ze všech stran zatáhnout zprudka na oleji. (Já ho poté rozkrájela na plátky, aby bylo v omáčce krásně měkké. Mám s tuhým masem pomaleným vcelku v PH špatné zkušenosti - nikdy se mi nepovedlo úplně do měkka. Samozřejmě je na každém zvlášť, jaký postup zvolí). Maso poté vložíme do pomalého hrnce k zelenině, ideálně do vytvořeného "lůžka", aby v zelenině pěkně sedělo a natáhlo její chuť. Přidáme nové koření, pepř a bobkový list. Já dala koření do gázy, abych ho pak nemusela v omáčce lovit. Ale existují i šikovnější udělátka :-) Necháme ideálně přes noc odležet. Poté přidáme pár kousíčků másla a před pomalením podlijeme cca 0,4 vody nebo takovým množstvím, aby byla zelenina z větší části ponořená. Pomalý hrnec zapneme na I. stupeň na 8-9h nebo na II. stupeň na 5-6h. Já pomalila 8,5h na I. stupeň. Pokud máte hodně zeleniny, nemělo by být potřeba zahušťování moukou. Jakmile je vše měkké, vyndáme maso, rozmixujeme zeleninu a dle potřeby dochutíme. (Já ještě mírně doředila mlékem, protože byla omáčka moc hustá.) Omáčku jsem nepasírovala. Poté maso do omáčky vrátíme, aby pěkně nasáklo její výbornou chuť :-) Podáváme nejlépe s houskovým či karlovarským knedlíkem a ozdobíme brusinkami či rybízem. Dobrou chuť.

Doporučení:
- uvedené množství surovin stačí na 4-5 porcí
- maso lze samozřejmě pomalit i vcelku
- pokud chcete opravdu hladkou omáčku, přepasírujte ji
- pokud jste zvyklí vylepšovat svíčkovou směsí Halali, použijte ji
- zeleninu doporučuji rozmixovat jinde než v PH, abyste si mixérem nepoškrábali dno PH
- díky většímu množství zeleniny není potřeba dohušťování moukou

POSTUP PŘÍPRAVY:




2 komentáře:

  1. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  2. Svíčkovou jsem dříve vůbec nedělala,přišla mi, podle toho jak se vařila u nás doma,hrozne složità. Od te doby co mam PH, tak si svíčkovou občas s manželem uvaříme a z PH opravdu nemá chybu, masíčko se krásně rozpadá! �� Zeleninu dávám už odhadem a vždycky se omáčka povede �� Jana

    OdpovědětVymazat