Svíčková v pomalém hrnci

Nedávno jsem zde zveřejňovala recept na Hovězí na Halali. Byla to dobrota, ale jak už jsem psala, nikdy jsme Halali do svíčkové nedávali, tak se s vámi dnes podělím o recept, který mám vžitý od mého dětství, a který jsem vždy zbožňovala. Receptů na svíčkovou je stejně nekonečně mnoho a nejlepší je vždy jen ten váš vlastní :-) Proto přináším pouze možnou variantu svíčkové z mého pohledu. V receptu jsem s množstvím zeleniny dost improvizovala. Mám ráda velké množství omáčky, takže je zde zhruba množství zeleniny asi jako pro kilo masa. 

550 g hovězího zadního masa
300 g mrkve
280 g petržele
200 g celeru
2 cibule
8 kuliček nového koření
10 kuliček pepře
4 bobkové listy
200 ml 12% smetany
200 ml mléka
600 ml vody
olej
sůl
pepř
houskový nebo karlovarský knedlík na přílohu

Umytou a oloupanou zeleninu nakrájíme na menší kostičky. Maso osolíme a opepříme a necháme ze všech stran zatáhnout zprudka na oleji. (Já ho poté rozkrájela na plátky, aby bylo v omáčce krásně měkké. Mám s tuhým masem pomaleným vcelku v PH špatné zkušenosti - nikdy se mi nepovedlo úplně do měkka. Samozřejmě je na každém zvlášť, jaký postup zvolí). Maso poté vložíme do pomalého hrnce k zelenině, ideálně do vytvořeného "lůžka", aby v zelenině pěkně sedělo a natáhlo její chuť. Přidáme nové koření, pepř a bobkový list. Já dala koření do gázy, abych ho pak nemusela v omáčce lovit. Ale existují i šikovnější udělátka :-) Necháme ideálně přes noc odležet. Zeleninu podlijeme cca 0,4 vody nebo takovým množstvím, aby byla zelenina z větší části ponořená. Pomalý hrnec zapneme na I. stupeň na 8-9h nebo na II. stupeň na 5-6h. Já pomalila 8,5h na I. stupeň. Pokud máte hodně zeleniny, nemělo by být potřeba zahušťování moukou. Jakmile je vše dobře měkne, vyndáme maso, rozmixujeme zeleninu, přilijeme smetanu a necháme povařit. (Já ještě mírně doředila mlékem, protože byla omáčka moc hustá.) Omáčku jsem nepasírovala. Poté maso do omáčky vrátíme, aby pěkně nasáklo její výbornou chuť :-) Dle potřeby dochutíme. Podáváme nejlépe s houskovým či karlovarským knedlíkem a ozdobíme brusinkami či rybízem. Dobrou chuť.

Doporučení:
- uvedené množství surovin stačí na 4-5 porcí
- maso lze samozřejmě pomalit i vcelku
- pokud chcete opravdu hladkou omáčku, přepasírujte ji
- pokud jste zvyklí vylepšovat svíčkovou směsí Halali, použijte ji
- zeleninu doporučuji rozmixovat jinde než v PH, abyste si mixérem nepoškrábali dno PH
- díky většímu množství zeleniny není potřeba dohušťování moukou

POSTUP PŘÍPRAVY:




Komentáře

  1. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  2. Svíčkovou jsem dříve vůbec nedělala,přišla mi, podle toho jak se vařila u nás doma,hrozne složità. Od te doby co mam PH, tak si svíčkovou občas s manželem uvaříme a z PH opravdu nemá chybu, masíčko se krásně rozpadá! �� Zeleninu dávám už odhadem a vždycky se omáčka povede �� Jana

    OdpovědětVymazat
  3. Recept je fajn, jen je tam drobnost. V ingrediencích máte smetanu, kterou však v postupu nepoužijete :-) Takže ji tam dejte řekněme půl hodiny před koncem vaření.

    OdpovědětVymazat
  4. Děkuji za upozornění. Vše je již upraveno.

    OdpovědětVymazat
  5. Nedělal jsem svíčkovou 10 let. Teď jsem to zkusil a celkem jsem uspěl. Dle manželky se kterou jsme právě slavili 48. výročí. Díky za tip-

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Paráda, že chutnalo. Receptů na svíčkovou jsou stovky, ale každý má rád jinou variantu ;-) Těší mě, že se svíčková povedla.

      Vymazat
  6. Pěkný recept, chystám take udelat svíčkovou. Mám dotaz - kde nechat odležet maso s zeleninou? Na lince v hrnci či v hrnci v lednici? A poté dat to máslo (kolik toho množství?)
    Koření se dava na odležení zeleniny s masem dohromady, nebo až k pomaleni? Může být koreni ve vajicku od caje?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maso nechte v chladu. Množství zeleniny a masa můžete použít dle receptu nebo odhadem. Nemusíte se řídit přímo gramáží zeleniny, vše jde odhadnout od oka, čím víc zeleniny, tím lépe, tím nic nezkazíte. Koření jsem nechávala odležet přímo s masem a zeleninou, máslo můžete vynechat, v receptu to upravím. Korení můžete dát do "sítka", ve kterém se používá sypaný čaj. Klidně napište, jak se svíčková povedla ;-)

      Vymazat
  7. Tak tohle je úplně nejvíc top recept na svíčkovou. Zkusila jsem jich fakt hodně. Bohužel se u nás moc svíčková nevařila, když jsem byla ještě dítě. Takže jsem fakt pátrala. Pomalý hrnec jsem koupila tenkrát v akci na alze a zkusila jsem mnoho různých postupů. Nejen na svíčkovou. Až jsem se dostala do stádia, že vlastně ani nevím, jak ta správná svíčková má chutnat :D. Takže moc děkuji za tenhle recept!

    OdpovědětVymazat
  8. pokud k tomu nepřidáte saturejku nebo aspoň tymián, tak neříkejte, že jste vytvořili svíčkovou!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ach jo, zase další Pohlreich křížený s Babicou.

      Vymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky